August 16, 2008

Tahniah En Chong Wei


senja semalam sebelum menunaikan solat Maghrib berpeluang melihat kemenangan En Chong Wei keatas pemain Korea Selatan di separuh akhir perlawanan badminton olimpik beijing, bak kata orang kampung saya "berjemban-jemban" jugak peluh anak muda malaysia ini ketika bertarung dengan pemain dari korea(maaf saya kurang hafal namanya),tetapi secara tersiratnya saya terharu sejurus selepas chong wei berjaya menewaskan lawanya beliau telah mencium jalur gemilang dibajunya meremang bulu roma saya kerana nagara kita hanya setapak lagi untuk membawa pulang pingat Emas,mudah-mudahan kita memperoleh kerana pingat emas tersebut adalah ukuran pencapaian sukan kita diperingkat olimpik.Badminton di Malaysia merupakan antara sukan yang digemari dan boleh dimainkan oleh pelbagai golongan tak kiralah dari usia 6 tahun hinggalah ke 60 tahun(saya pernah nampak seorang atuk berbangsa cina bermain dengan cucunya dalam perjalanan saya ke utara tanahair).Badminton juga sebenarnya kalau kita perhatikan adalah sukan yang mana menjadi "TRADEMARK" kepada bangsa Indonesia jika tidak cuba perhatikan dikongsi-kongsi pembinaan pasti ada wak-wak yang bermain sesama mereka sambil gudang garam terlekat di mulut......YONEX, CARLTON, GOSEN, DAN PRO ACE antara jenama yang sering mendapat tempat dihati pemain-pemain amatur seluruh Malaysia dan ia pula boleh dimainkan tak kira subuh sepii',malam buta ke,tengah hari ke atau senja.Apapun buat Chong Wei, Strive For The Best.........

No comments: