October 20, 2008

Pemuda Umno Harus Berani Berubah

Ya, Pemuda Umno harus berani berubah bukan saya begitu terpengaruh dengan slogan Dato Mukhriz tetapi perasaan dalaman saya seperti menginjak-injak mahukan satu perubahan total didalam pergerakan pemuda itu sendiri terutama pemuda umno malaysia.Pemuda harus dilihat sebagai pemuda yang cukup berani dan berilmu serta tahu bertindak pada asas yang tepat.Pemuda juga wajib mentaati segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala larangan dari Allah.Pemuda harus berani berubah kerana berkemungkinan besar apa yang ada dalam pemuda pada waktu ini dilihat seperti tidak menampakkan usaha untuk menarik golongan muda berminat kepada umno itu sendiri.Mungkin saya bukan pakar didalam pengurusan atau strategi Pemuda tapi selaku orang muda yang sayang akan agama,bangsa dan negara ingin saya mengemukakan beberapa cadagan:-
1) PERTAMA sekali, Bolehkah digubal semula satu akta didalam perlembagaan Umno dimana setiap exco pergerakan pemuda diperingkat kebangsaan di pilih secara undian setiap 2 tahun sekali,Tetapi sekiranya mutu perkhidmatan mereka baik dan berkualiti Ketua Pemuda mempunyai kuasa untuk tidak atau mengadakan pengundian tersebut.
2)KEDUA, diwujudkan satu jawatankuasa pemantau yang terdiri dari mereka dari pelbagai latarbelakang dan disertai akar umbi untuk menilai dan memantau perkembagan didalam pemuda itu sendiri.
3)KETIGAnya,Mengkaji semula program dan bentuk kempen mengikut perkembangan semasa dan isu semasa.Tidak salah kalau saya katakan ada sesetengan program pemuda baik bahgaian dan cawagan tidak mampu menarik perhatian dan tarikan pada golongan muda.

Ini mungkin sebahagian saja pandangan yang mungkin tidak bagus tapi saya puas dapat melontarkan idea peribadi buat pergerakan yang saya rasa masih relevan dan berkesinambungan.

No comments: