October 23, 2008

Sejarah perlu Diutamakan.

(ada keinginan untuk memandu,Ramadhan 2008)
Pelajaran sejarah yang diajar disekolah kita dewasa ini seperti diajar untuk lulus didalam peperiksaan sahaja.kelab sejarah yang diwujudkan disekolah seperti tidak menampakkan apa-apa kesan terutama kepada pelajar yang masuk ke kelab tersebut.Saya seorang yang suka mengetahui tentang sesuatu sejarah itu berlaku kerana melalui pengetahuan kita berkenaan sejarah tersebut dapatlah kita menginsafi dan mengerti lebih dalam hal dalam sejarah tersebut.sejarah telah mencatitkan bahawa bumi palestin telah dijajah oleh yahudi,Sejarah juga menyatakan mustafa kamal antartuk bapa sekularisme turki disaat-saat habis riwayatnya melalui proses kematian yang amat dashyat,Sejarah juga telah merekodkan tentang beribu nyawa yang terkorban ketika menyiapkan tembok besar china,Tidak dapat tidak sejarah juga telah mencatatkan bagaimana pejuang-pejuang bangsa kita telah dan akan memperjuangkan dan mempertahankan kemerdekaan bumi bertuah ini.
Akhir-akhir ini,sejarah agak sunyi di pandangan kita,mengapa perkara sebegini berlaku apakah kita dihambat oleh kemodenan? apakah kita tidak relevan bila memperkatakan tentang sejarah?atau kita sengaja mahu melupakannya?apakah kita sedar bahawa pihak kerajaan baru-baru ini telah merasmikan sebuah bangunan yang dinamakan wisma sejarah terletak di Kuala Lumpur.
Petang kelmarin sempat berbual dengan seorang teman sambil ditemani secawan kopi o disebuah warung ditengah pekan awal negeri perak lantas saya bertanya mengapakah sejarah dilupai,MUDAH DAN RINGAN JAWAPANNYA oleh teman saya........"MALEH NAK PIKIR"
saya sambung semula minum kopi o bersama dengannya(teman tadi minum teh tarik dan ditemani cigar kelas rendah "rokok gulung"),teman tadi lebih meminati untuk bercerita tentang sukan kegemarannya bola sepak dan pasukan impiannya M.U.
Kesimpulan dari cerita sejarah ini,satu usaha haruslah dibuat bagi kita menjadikan sejarah sebagai satu budaya pengetahuan dalam masyarakat kita berkembang sejajar dengan kepesatan kemajuan minda yang kita capai buat waktu ini.Usaha ini harus bermula dari peringkat persekolahan hingga ke universiti kerana kita tidak mahu menjadi bangsa yang buta pada sejarah.

1 comment:

Safaju said...

Yup. Saya setuju. History itu penting. Saya pon baru realize and menyedari kepentingan sejarah tuh after dh bertahun abih sekolah dan dh bekerja dh pon.

Dulu saya tak minat sejarah nih sebab tak ade relevance dengan keadaan semasa. Dan sejarah tuh pon sape yg tulih? betul ke?

Dan yg plg penting dlm belajar sejarah nih adalah die py impak, akibat, kesan..pelajaran yg boleh kita amik...