November 16, 2008

songkok,sampin,songket dan baju melayu



Baju melayu dan songkok tidak dapat dipisahkan...apa rupa kita tatkala memakai baju melayu tanpa songkok atau baju melayu dan berseluar jeans(saya cukup tak gemar).sejak bulan raya dan musim mesyuarat umno bahagian saya perhatikan seperti ada satu keistimewaan dan gaya tersendiri tatkala kita memakai baju melayu sepasang lengkap dengan songkok ditemani sampin atau songket.Bagi saya, samaada kolar cekak musang (butang 5) atau kolar nehru dan mandarin ala DATO MUKHRIZ (butang 3)dan kolar gaya johor (teluk belanga) pastinya sipemakai akan tampil bergaya.Saya percaya walaupun bilangan mungkin tidak ramai pasti ada mereka yang berminat untuk mengikuti perkembagan baju melayu ini dan songkok.Apabila munculnya syawal tempat seperti Wisma yakin di kuala Lumpur atau Pekan Rabu di Alor Setar pasti jadi tumpuan orang ramai unutk mencari baju melayu dan songkok. Songkok, pastinya pilihan saya harus datang dari Alor Setar 'songkok style tun' yang hanya terdapat di kedai sardi dahar tingkat 2 pasar pekan rabu kalau tidak silap saya.Apa yang menarik songkok ini selain dipakai oleh mantan Perdana Menteri,Tun Dr Mahathir, ia ringan dan bentuk tirus yang tajam tatkala memakainya, nampak kemas.Harganya berpatutan sekitar Rm85.00 hingga Rm90.00.Baju melayu pastinya dari deretan kedai di wisma yakin, kemas dan rapi jahitannya.Saya percaya andai kita dapat mempelbagaikan kepengunaan baju melayu ini supaya tidak terhad kepada hari raya dan majlis -majlis tertentu saja pengunaannya akan lebih popular kerana bagi saya pengasas bangsa kita dan negara ini juga memakainya secara tidak langsung dapat membantu menaikkan perniagaan mereka yang bergiat dididalam aktiviti perniagaan ini.

No comments: