November 30, 2008

tahun 2003

Bola sepak pasti tidak dapat lari dari kehidupan kita terutama dikalangan orang lelaki.Bola Sepak tidak kira hujan atau panas, pagi atau petang malah malam atau subuh sepiee (futsal) boleh jugak dimainkan.Pada tahun 2003, waktu kegilaan bermain futsal mula memuncak dikalangan masyarakat, saya masih mengingati bagaimana sekumpulan pelajar dari kursus seni kulinari Uitm Shah Alam mula bermain futsal tepat jam 10.00 mlm.pada waktu itu seingat saya sport planet shah alam di seksyen 16 baru dibuka operasinya , apalagi boleh dikatakan kebanyakan yang bermain adalah pelajar UiTM dan remaja disekitar shah alam.Sejak dari situ banyaklah kejohanan futsal dianjurkan dan sehingga kini saya nampak permainan ini semakin berkembang dan pihak kerajaan jugak telah banyak membina gelanggang futsal di kawasan -kawasan perumahan tidak terkecuali dikampung-kampung.Futsal dimainkan dalam ruangan gelanggang yang amat terhad dan pada awal saya bermainnya(july 2003) dibenak sy memang tak berapa gemar kerana sejak kecil padang berumput dan tiang gol selebar-lebarnya menjadi pilihan.Pada awal futsal di mainkan kos penyewaan gelanggang amat mahal sehingga menjangkau Rm 60 satu jam(kalau saya silap minta betulkan,kerana kami biasa kongsi(tong-tong) rm 5 seorang),tetapi kini akibat dari kepesatan sukan ini sudah ada penurunannya.Dalam sukan ini jugaklah buat pertama kalinya saya tengok perlawanan futsal antara wanita maksudnya gadis-gadis beraksi sesama mereka dalam acara yg biasanya diMalaysia ini dimonopoli oleh lelaki.Demikianlah sedikit catatan mengenai yang dapat dingati ketika tahun 2003 di shah Alam.

No comments: