November 16, 2008

UPSR DAN BAHASA INGGERIS

Tahniah buat adik-adik yang berjaya dalam keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah(UPSR) dan mendapat keputusan yang cemerlang hingga manjadi highlight satu negara.Bagaimana pula kurang cemerlang? adakah highlight diberi pada mereka atau sekadar ucapan "takpe usaha lagi" atau ada ibu bapa yang tak kisah langsung kerana ini baru dikatakan penilaian asas seorang kanak-kanak.Yang menjadi perhatian saya, tatkala keputusan ini dikeluarkan ramailah kanak-kanak seawal usia 12 tahun ditemuramah oleh pihak televisyen baik tv 1 atau tv 3 dengan petah menjawab laksana seorang dewasa tentang pencapaian mereka yang gemilang itu.Tahniah buat anak-anak Malaysia.Saya anggap ini satu perkembangan yang baik buat generasi selepas ini, mungkihkah akan lahir generasi berilmu......Bercakap mengenai soal UPSR saya lihat pelajar dikawasan bandar-bandar dan mewah mamapu menguasai bahasa inggeris dengan baik berbanding pelajar di kampung dan pendalaman...oh ada yang kurang bersetuju kot dengan pandangan saya tapi terpulanglah pada tuan-tuan untuk menilai dan meneliti apa yang cuba saya ketengahkan ini.Cuba kita pergi berhujung minggu di kompleks beli belah pasti ada ibu bapa melayu akan panggil anak mereka seperti ini" boys, you want this?" atau "girl, dont you ever play that thing again" tetapi bila kita balik kekampung tengok bagaimana percakapan ibubapa contohnya" mat, mat nak ni?" atau "siti, jangan main kat situ lagi".Percayalah kebanyakan anak-anak kita bukan tidak tahu matematik dan sains malah mereka lebih cekap sekiranya diajar ke bahasa melayu.Saya amat bersetuju bahawa untuk bersaing dengan bangsa didunia yang lain kita harus menguasai bahAsa inggeris tetapi sebagai pelajar yang pernah belajar sains dan matematik dididalam Bahasa Melayu saya lebih yakin bahawa kita mampu bersaing dan berjaya,InsyaAllah. BAHASA JIWA BANGSA.

No comments: